Translate

AIHEITA:

TERVETULOA BLOGIINI

Kiva, kun kävit. Kommentit ilahduttavat minua aina. Kiitos, kun kommentoit.

maanantai 10. joulukuuta 2018

VIKATIKIT JA KULUTTAJA-ASIAMIES

Kuvat puhukoot puolestaan
     Otin joku aika sitten yhteyttä kuluttaja-asiamieheen kysyäkseni neuvoa, miten menetellä tarinateatterilaisten susiksi menneiden asujen suhteen. Teetimme ompelimossa ryhmän jäsenille yhtenäiset esiintymisasut. Asut saatuamme pettymyksemme oli melkoinen. Jokaisesta tunikasta löytyi sanomista. Reklamoimme ompelijaa havaitsemistamme ja kahden ammattilaisen todentamista virheistä. Vikalista oli pitkä.  Ompelija kiisti valmistusvirheet. Koko juttu on luettavissa täällä.
Kuvien asut ovat maksaneet 80 ja130 euroa kappale. Teetimme näitä 13 ryhmäläiselle.
     Tiedän ettei kuluttaja-asiamies  pääsääntöisesti käsittele sellaisia yksittäisiä riita-asioita, 
joissa kuluttaja hakee hyvitystä tavaran tai palvelun virheestä. 
Näitä tapauksia käsittelevät kuluttajaoikeusneuvojat ja kuluttajariitalautakunta.
      Kuluttaja-asiamies voi kuitenkin harkintansa mukaan avustaa kuluttajaa yksittäisen riita-asian hoitamisessa, jos sen ratkaisemisella on lain soveltamisen tai kuluttajien yleisen edun kannalta merkitystä. Arvasin jo etukäteen, ettei meidän piloille menneillä esiintymisasuilla ole lain tai yleisen edun kannalta suurtakaan merkitystä. Tänään kuluttaja-asiamies otti minuun puhelimitse yhteyttä:
   "Olen puhunut ompelijan kanssa, Hän sanoi teidän tilanneen alunperin mekot ja vasta sovituksessa päätittekin ottaa tunikat (pötyä). Ompelija kertoi teidän sovituksissa itse määritelleen, mihin hiha istutetaan (minulta ainakaan hän ei edes kysynyt, enkä olisi osannut maallikkona ammatti-ihmistä neuvoakaan). Ompelijan mukaan kukaan muu ei ole valittanut vaatteista kuin sinä (pötyä, onpa ompelijalla pokkaa, teimme reklamaation, johon hän vastasi)Ompelija on luvannut korjata mahdolliset virheet (totta, tosin hän ei myöntänyt yhtään virhettä, eikä hänellä myöskään ollut aikaa korjausten tekoon, koska hänellä oli paljon tilaustöitä). Minä en voi tehdä asiassa muuta."  


  Kiitos kuluttaja-asiamiehelle, kun oli ompelijaan yhteydessä, vaikkei se  hänelle kuulu. Toivottavasti yhteydenotosta on se hyöty, että ompelija on  tästä lähtien huolellisempi ja asiakkaat saavat tilaamansa laadukkaat vaatteet. 
Asia ei enää edes harmita, pikemminkin naurattaa. 
😀