Translate

AIHEITA:

TERVETULOA BLOGIINI

Kiva, kun kävit. Kommentit ilahduttavat minua aina. Kiitos, kun kommentoit.

sunnuntai 11. marraskuuta 2018

KUN KAIKKI MENEE PIELEEN

  Hei, 

  Seuraava juttu on aika pitkä. Toivottavasti et pitkästy.

  Päätimme keväällä tilata ompelimosta ryhmällemme  yhtenäiset, kunkin mittojen mukaan tehdyt esiintymisasut. Valitsimme ompelimon ryhmän jäsenen hyvien kokemusten perusteella. Ennen lopullista asujen valmistajan valintaa tutkimme vielä ompelimon Facebook-sivut. Sivuilla on kivan näköisiä asuja. Olimme päätökseemme tyytyväisiä. Iloitsimme uusista asuista jo etukäteen. Ovathan vanhat palvelleet  meitä monta vuotta.  

 Jo asujen sovituksessa petyin. Tilatut tunikat olivat pituutta mekko. Mielestäni ammatti-ihmisen olisi pitänyt ymmärtää, mitä tarkoitin etenkin, kun mittojenotto- ja tilaustilanteessa minulla oli ylläni tunika, jonka mallisen ja pituisen vaatteen halusin ja myös tilasin.  Harmitti, kun olimme maksaneet turhaan ylimääräisestä kankaasta. No pitkistä saa helposti pätkiä. Mutta vielä nytkin harmittaa kankaan tuhlaus. 25 - 35 cm ylimääräistä kangasta asua kohti (15 asussa) on  pitkä pätkä turhaan silputtua kangasta. Pituutta  taivastellessa  en  kiinnittänyt tarpeeksi huomiota esim. leikkaussaumaan tai hihojen sovitukseen. Sovituksessa ompelija kiinnitti tunikassani  vain toisen hihan muutamalla nuppineulalla. Sovitusten jälkeen kuulin tyytämättömyyttä myös muiden kommenteissa. 


  Kesätauon aikana tunikat valmistuivat. Kun ensimmäisen kerran tauon jälkeen kokoonnuimme, puimme uudet asut yllemme. Olimme pettyneitä työn jälkeen. Emme ole ammattilaisia, siksi pyysimme arvion vaatteista myös kahdelta asiantuntijalta - mallimestarilta ja käsityöopettajalta. He löysivät tunikoista monia sellaisia vikoja, joita meidän harjaantumattomien maallikoiden silmät eivät olleet keksineet. Teimme ompelimoon reklamaation: 

"Hei!

Olemme tutkailleet saamiamme esiintymisasuja ja yleinen reaktio niihin on ollut pettymys. Meistä asut eivät vaikuta ammattilaisen tekemiltä ja niissä on mielestämme selviä virheitä. Saadaksemme lisätietoa pyysimme paria ammattilaista tarkastelemaan vaatteita.

Eräs malliompelija tarkasteli yhtä asua. Malli oli se, jossa on muotolaskoksia. Hän  kiinnitti huomiota seuraaviin asioihin:
- hihat on ikään kuin istutettu, mutta ei kuitenkaan istutettu
- v- aukko ei ole v- aukko
- muotolaskokset olisi tarvittu etukappaleeseen
- lila ja musta kappale on ommeltu yhteen niin että toista on venytetty, joten sauma aaltoilee
- ompeleet eivät ole suoria esim. helmassa
- kankaitten leikkauspiste on oudossa kohdassa kaikenlaisia vartaloita ajatellen: ei vyötärön kohdalla eikä rintojen alapuolella
- silitetty ei ole, kuuluisi asiaan
- kaiken kaikkiaan vaate ei näytä mittojen mukaan tehdyltä eikä oikein ammattilaisen tekemältä.

Toinen henkilö, käsityönopettaja, tarkasteli yhtä A-linjaista mallia. Hänkin kiinnitti huomiota keskisauman aaltoiluun ja kaula-aukkoon, joka ei ollut pyydetty V-aukko. Hänen mukaansa saumat on ommeltu ompeleella, joka ei jousta tarpeeksi, vaan ratkeaa helposti. Hän kiinnitti myös huomiota työn huolimattomuuteen.

Näitä samoja ongelmia oli kaikissa vaatteissa. Kun tilasimme vaatteet ammattiompelijalta, oletimme, että saamme yksilöllisesti istuvat ja hyvin tehdyt asut. Tämä ei toteutunut.

Haluamme näihin seikkoihin vedoten tehdä virallisen valituksen työn laadusta. Toivomme, että voit korjata osan, mutta pystyykö kaikkea korjaamaan? Voimmeko saada vaatteista hinnan alennusta?

Toivon, että pääset mukaan seuraaviin harkkoihimme 27.10. 2018 sopimaan asioista.

 Lahdessa 4.10.2018"


 Alla saamamme vastaus:


"Heippa
Ensinäkin teillä ei ole yhtään sellaista mallia jossa olisi muotolaskoksia. Teillä löytyy kaksi mallia joista toisessa on laskokset alaosassa ja toinen malli on A-linjainen.
Toisekseen jokainen mekko on sovitettu päälle peilin edessä jolloin leikkaussauma on ollut jokaisen nähtävillä eikä yksikään sanonut sen sijainnista mitään. Jos se on jonkun toisen mielestä, joka ei ole ollut siellä paikalla, liian alhaalla tai ylhäällä on sellainen mahdotonta tietää. 
Mallit päätitte itse,eikä kumpaankaan malliin piirretty/pyydetty vyötärölle muotolaskoksia. En tosin ymmärrä miksi tarvitsisi jos tarkoitus oli että kyseisessä vaatteesta teidän on tarkoitus päästä liikkumaan vapaasti.
Jokaisen sovituksessa laitoin hihan nuppineuloilla kiinni jolloin se on ollut kyseisen henkilön haluamalla paikalla. Jokainen myös päätti itse sen paikan tuntuman mukaan. Jokainen myös näki vaatteensa istuvuuden peilistä. Itse en ymmärrä lausetta hihasta,istutettu,mutta ei kuitenkaan istutettu. Kyseessä kuitenkin liikkumiseen tarkoitettu ,kahteen suuntaan joustava, neulos.

Ompeleet ovat ainakin aiemmin kestäneet asiakkaiden sekä omissa vaatteissa.
Vaatteet on silitetty ennen luovutusta. Jos ne ovat olleet 1,5 kuukautta Ikean pussissa, ovat aivan varmasti rypistyneet.
Joustavaan materiaaliin terävän V-tekeminen ilman pääntien kaarroketta on mahdoton. Kaarroketta ei haluttu koska se ei liikkeessä olisi pysynyt paikallaan.
Kyseinen leikkaussauma asettuu kyllä aloilleen. Kumpaakaan kangasta ei ole venytetty. Tiedän ,koska olen ne ommellut. Jos haluatte ,voin ne tikata vaikkei päättämissänne malleissa niin ollutkaan sovittu.
Helmatikkausten suoruus. Heittoa saa olla +-1mm. Ne korjaan jos sellainen on havaittavissa.

Mitä tarkoittaa huolimattomuus? 
Ennen veroja A-linjaisesta mekosta jää minulle 41.10€ sekä laskostetusta mekosta 59.70€. Eli tunti palkka aika olematon.Tein teille mekot paljon halvemmalla kuin normaalisti laskutan. 
Lisäksi käytin aikaani kuusi tuntia teidän luona sekä kilometrejä kertyi 130,joista en myöskään laskuttanut."

Kummastuttaa yrittäjän kysymys:


 "Mitä tarkoittaa huolimattomuus?" Se selviää mielestäni reklamaatiosta. 

Vastauksen jälkeen otin oman tunikan uuteen syyniin (harmi, etten älynnyt ottaa siitä valokuvia). 


Tässä havaintojani:

  1. Muotolaskokset ovat asianmukaiset. Eli minun tunikassa ON muotolaskokset
  2. Leikkaussauma on ylläni ollutta mallivaatetta alempana. Sovittiin samasta kohdasta kuin mallissa
  3. Kahden värin liitossauma (leikkaussauma) aaltoilee ja pussittaa kuin kangasta olisi venytetty, joten se ei tule asettumaan aloilleen
  4. Sovituksessa ompelija  kiinnitti minulla toisen hihan muutamalla nuppineulalla, toista ei lainkaan (valmiissa tunikassa toinen hiha tuntuu epämukavalta)
  5. Tunikan hihansuun ompeleen tikkejä on poikki
  6. Saumoja ei ole silitetty (Ikean pussissa oleminen ei vaikuta saumoihin eikä collegeneule yleensä rypisty. Pakan keskitaitos näkyy selvästi tunikassa, mikä kertoo myös siitä, ettei sitä ole silitetty)
  7. Tunikan helmatikkausta on venytetty 
  8. Tunikan sivusaumoissa on oudot pussit helmaosassa, mikä johtuu siitä, että helma levenee aluksi jyrkästi ja jatkuu sitten suorana alas (näyttää yllä saapashousun sivusaumalta) 

Yrittäjä lupasi tulla ryhmän harjoituksiin ja sopia jokaisen kanssa tarvittavista korjauksista, Sensijaan saimmekin seuraavan meilin:


"Hei
Olen viime päivät miettinyt asioiden saamia käänteitä. Viimeisimmän puhelinkeskustelun  jälkeen jossa kerroin etä isosta saa aina pienemmän ,on porukassanne tapahtunut jokin prosessi jonka takia olen muodostunut teille jonkinlaiseksi viholliseksi joka pitää nujertaa. En tiedä miksi. Tämän johdosta on mielestäni turhaa jatkaa huutoäänestystä harjoituksissanne tämän kuun lopussa. 
Jokainen joka haluaa pukuunsa tehtävän muutoksia voi ottaa minuun yhteyttä ja sopia tapaamisen ompelimossa. Pyrin hoitamaan ne mahdollisuuksien mukaan ottaen huomioon että kalenterini on aika täynnä joulukuun ensimmäiseen viikkoon asti."

Päätin korjauttaa oman tunikan toisella ompelijalla useista eri syistä:

  1. En usko yrittäjän myöntävän virheitä, koska ei ole niitä aiemminkaan myöntänyt
  2. Meillä on tulossa esiintymisiä, siksi tarvitsen tunikan ennen, kun  alkuperäinen ompelija ennättää ottaa sen korjattavaksi
  3. Jos teen valituksen kuluttaja-asia miehelle, tarvitsen ulkopuolisten tahojen lausunnot virheistä
  4. Haluan saattaa  pitkään kesken olleen asian päätökseen

En halunnut toimia yrittäjän tietämättä. Laitoin hänelle meiliä:

"Pettymyksekseni minun on ilmoitettava sinulle, etten myöskään minä ollut tyytyväinen asuuni. Jo alunalkaen kommunikaatio välillämme ei toiminut.Tilasin tunikan ja tulit sovitukseen mekon kanssa. No pitkästä saa helposti liiat pois. Olen pahoillani etten - turhasta liian kankaan maksamisesta tuohtuneena - älynnyt kiinnittää tarpeeksi huomiota esim. katkaisukohtaan tai hihan, joista vain toiseen laitoit nuppineulat, istuvuuteen. Näistä  otan vastuun itselleni. Sensijaan sinun vastuullesi kuuluvat muut tunikan virheet. En vaivannut sinua korjauksilla, koska pyysit ottamaan huomioon kiireesi. Niin tein ja korjautin tunikan ompelijalla, jonka laskun toivon sinun maksavan. Tässä liitteenä hänen tekemät korjaukset, joista en ole vielä saanut laskua. Kun sen saan, otan uudestaan yhteyttä.


Toivon, että kerrot pian, mitä ajattelet.
Sovittelevin terveisin Kirsti Kaija"

Laitoin mukaan myös korjaukset tehneen ompelijan luettelon korjauksista: 



Tässä ompelijan vastaus:


"Heippa,
Olet tehnyt nyt yksipuolisen ratkaisun ottamatta minuun ensin yhteyttä. Asia olisi eri jos olisin kieltäytynyt korjauksesta.Jokainen saa toki oman vaatteensa kanssa tehdä mitä haluaa mutta vastuu siitä sen jälkeen ei ole enää minulla. Ja mikäli kuvasta ymmärsin oikein, on mallikin suorennettu eli alkuperäinen vaadittu liikkuvuus käytettäessä on kadonnut.
En ole tähän ikään mennessä törmännyt hihan tikkaukseen joka olisi katkennut pukiessa. Jos lanka katkeaa ommellessa,siitä jää jälki. 
 On ihan aiheellista kysellä kommunikaation toimimisen perään, jos noin toimitaan. Eli olenko jossain kohtaa jättänyt asioita ilmaan roikkumaan, vastaamatta jos on kysytty.Mielestäni kommunikaatio on mielipiteiden vaihtoa, jopa kinaaminen on kommunikaatiota. Sen toimimiseen voi jokainen meistä osaltaan vaikuttaa.
Jos mieltäsi vielä vaivaa tuo hukkaan mennyt kangas,20cm,voin tuon rahan (3.40€)sinulle palauttaa." 

  Toimin varmasti itsekin osittain väärin, kun aiemmin kertomistani syistä  korjautin tunikan muualla.Yrittäjän vastaus oli sellainen kuin odotinkin.


   En odota saavani korjauskustannuksia takaisin. Ompelija, joka teki korjaukset EI edes halua laskuttaa niistä. Sekin tuntuu pahalta, jos hän kärsii tappionaan toisen mokat. Toivon hänen vielä lähettävän minulle korjauksista laskun. Mieluummin käytän kallista, hyvin istuvaa esiintymisasua kuin "halpaa" (80 euroa) maksanutta sutta. 

   Pahalta tuntuu sekin, jos minun toisella ompelijalla teettämäni korjaukset hankaloittavat alkuperäisen ompelijan ja toisten ryhmäläisten keskinäistä asiointia. Toivon ompelijan kuitenkin ymmärtävän, että tein ratkaisun - tunikan korjauttamisesta toisaalla - täysin itsenäisesti. 
🔆
  Monien mielestä suomalaisten pitäisi lopettaa ainainen valittaminen. Toisaalta emme valita, vaikka saisimme osaksemme huonoa palvelua. Emme anna palautetta palvelun tarjoajalle. Kynnys valittaa on korkea. Saamani palvelu on yleensä ollut ystävällistä ja asiantuntevaa.Tässä tapauksessa  se ei sitä ole. Olenko liian kiltti kuluttaja, koska minusta on äärimmäisen epämukavaa tehdä valitus? Tahtoisin olla lojaali kaikille osapuolille. Nytkin olen kahden vaiheilla, ottaako yhteyttä  kuluttaja-asiamieheen (luultavasti se, ei auta mitään) vai unohdanko koko jutun. Yksittäisen tunikan osalta taloudellinen vahinko ei ollut kovin suuri (80 -130 euroa). Toisaalta koko tilauksen arvo on mittava.

Jos jaksoit lukea tänne asti, mitä sinä tekisit?
Oletko sinä saanut huonoa palvelua?

Okein hyvää uutta viikkoa kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tekee minut aina iloiseksi