Translate

torstai 13. huhtikuuta 2017

HEL....N MUMMO RATISSA

          Tänä keväänä on perusteita ajaa nastarenkailla vielä pääsiäispyhinä. Minullakin on vielä talvirenkaat alla ja nastat lenkkikengissä. 
          Harmittavaa on, että näin keväällä irronneet nastat ja hiekoitussora rikkovat tuulilaseja. Pidän ajaessani turvavälin, mutta ohitustilanteissa olen saanut kaksi kertaa nastan tai kiven tuulilasiin. Onneksi auton kaskoon sisältyy tuulilasivakuutus. Parasta on, ettei tuulilasin vaihto syö vakuutuksen bonuksia.
          Nolona tunnustan, että autotallin ovenpielet ovat kaksi eri kertaa hyökänneet auton peilin kimppuun, kun minä olen ollut ratissa. Ne viat on korjattu pikaliimalla.
       
       Pari vuotta sitten olin ajamassa pois parkkipaikalta, kun nuori mieskuski peruutti vaudilla autoni kylkeen. Hän pomppasi autostaan ulos ja karjaisi: "Hel....n mummo!"  Mieheltä meni auton perä kurttuun. Minun autosta ovien välinen tolppa vääntyi ja ovet olivat rytyssä. Korjaamolla tolppa ja ovet menivät vaihtoon. Ne viulut maksoi nuoren miehen vakuutus.

       Pahin turma minulle sattui, kun olin hakemassa Lahden rautatieasemalta lainalastemme äitejä meille. Oli liukas keli. Yht'äkkiä menetin auton hallinnan. Tila-auto ajautui tien reunan sohjoon. Kuin hidastetussa filmissä, se kohosi korkealle ja kiepsahti ympäri ja putosi katolleen. Me kolme naista keikuimme päät alaspäin turvavöissä. Hätääntyneinä kysyimme yhteen ääneen: "Oletteko te kunnossa?"
      Paikalle sattunut mies auttoi meidät ulos autosta. Hän nuuhki ilmaa ja sanoi, että on paras soittaa poliisille. Niin hän tekikin.  Poliisi puhallutti meidät kaikki. Minä sain suullisen huomautuksen varomattomuudesta liikenteessä.
      Kun jälkeenpäin kelasimme äitien kanssa tapahtunutta, ilmeni että olimme kaikki rukoilleet ilmalennon aikana. Kaikilla meillä oli samanlainen kokemus, ettei auto rysähtänyt katolleen, vaan ikäänkuin laskettiin varovasti maahan. Suojelusenkelimme olivat valppaina.
      Onneksi äidit eivät loukkaantuneet ulosajossa. Sellaisen syyllisyyden kanssa olisi ollut varmasti  hankala elää. Siitäkin olen kiitollinen, että meillä on ollut näiden äitien kanssa hyvät välit ennen mokaamistani ja myös sen jälkeen. He luottivat lapsensa kyytiini tuon tapauksen jälkeenkin. Olen iloinen myös siitä, ettei lasten kyydissä ollessa ole sattunut mitään ikävää. Aivan oikeutetusti l
iian suuri tilannenopeus vei vakuutukseni bonukset. Ne olivat pienet oppirahat.

Hyvää pääsiäisaikaa ystävät!
Lähetä kommentti