Translate

Tunnisteet

sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

"SEN TUKKA OSUU KAKKAAN"

    Pakko kertoa episodi kauppareissulta. Pieni tyttö jäljessäni kassajonossa sanoi: "Kato äiti tota tätiä.  Kun se menee vessaan, sen tukka osuu kakkaan." Niin ei ole päässyt käymään, mutta kerran olen pissinyt letilleni. Se tapahtui bangladeshilaisessa vessassa. Kun kyykistyin matalalle pöntölle, letti valahti virtsasuihkun alle. Bangladeshin matkalla oli muutenkin epähygieenisemmät ravintola- ja majoitustilat kuin millään muulla matkallani. Jos haluat katsoa, niin kurkkaa vanhaan blogiini www.rohkea-kirja.fi ja sieltä blogi 2014.


    Minua on pidetty lahkolaisena pitkien hiusten ja suuren perheen vuoksi. Minulla vain ei ole ollut aikaa käydä kampaajalla ennen eläköitymistä. Ja nyt en osaa, kun en ole sellaiseen tottunut. Mutta on toinenkin syy. Olen sairastanut kaksi eri syöpää. Niiden hoitojen aikana hiukseni harvenivat niin, että ne oli pidettävä mahdollisimman lyhyinä. Silloin päätin, että jos paranen, annan tukkani kasvaa.
      
   Kerran kuitenkin olen leikkauttanut hiukseni. Joitakin vuosia sitten mökkinaapurimme,  kampaaja-Inkeri leikkasi minulle, mummon ja vaarin Inter-railia varten, helpon matkakampauksen. Olin lyhyisiin hiuksiini erittäin tyytyväinen.  



Hämmentävä testitulos

    Pari päivää sitten toin koivunoksia maljakkoon. Yöllä näin unta, että niihin puhkesi pajun lehtiä. Unessa ihmettelin, miten eri sukuun kuuluva oksa voi versoa toiselle suvulle kuuluvia lehtiä. Minusta uni tuntui enteeltä.

    Isääni en tunne. Eikä minulle ole löytynyt dna-testeissä yhteyksiä äitini sukuun. Etsin 2009 otetun dna-testin avulla mahdollisia lähisukulaisiani. 
    Eilen sain sähköpostiini ilmoituksen löytyneestä sukulaisesta. Menin DNA-sivustolle katsomaan, kuinka läheinen sukulainen on kysymyksessä.  
    Hämmästyin valtavasti, koska tunnen tämän "uuden pikkuserkun" ennestään. Mutta vielä enemmän hämmästyin sukulaisuudesta, sillä meidän ei pitänyt olla mitään sukua toisillemme. Yllätyin myös siitä, että hän on ylipäätään teettänyt testin. Elämä yllättää. Kunpa tämä henkilö osaisi selittää, miten olemme sukua.


    Ennen viime syksyn kirjamessuja en ollut kuullutkaan fintiaaneista ja nyt minulla on kuusi Yhdysvaltojen alkuperäiskansoihin kuuluvaa sukulaista. Englantilaisia, saksalaisia ja irlantilaisia on eniten. Varmaan siksikin, että he ovat teettäneet runsaasti testejä. 

Lähetä kommentti