Translate

Tunnisteet

keskiviikko 9. marraskuuta 2016

VOIHAN PALSTERNAKKA

  Heti herättyä piti avata radio. Sain kuulla, etteivät Yhdysvaltain presidentin vaalit ole menossa minun toiveiden mukaisesti. Olin epäuskon vallassa. Sitten vihastuin. Taisi siinä karata muutama kirosanakin. Nyt vain toivon, ettei Trump olisi sanansa mittainen mies, sen verran rafflaavia hänen puheensa ovat olleet. 

  Kävi, kuten usein suuttuessani tai pettyessäni, sain valtavan tarmonpuuskan. Päätin pakastaa kaikki pieniksi jääneet palsternakat. Noita pakasteita käytän sitten keittoon, pyreeseen, pataan, gratiiniin, wokkiin, pihviin  ja leivonnaisiin.

  Isot säästin "kaloiksi". Vuosikymmenet olen huijannut meidän lapsia palsternakan avulla syömään itselleen outoa ruokaa. Kalakammoa potevalle olen sanonut kalan filettä palsternakka-"kalaksi" ja kasviskammoiselle palsternakkaa ahven- tai kuhafileeksi. Miten se on onnistunut? Olen leikannut kuoritun palsternakan pituussuunnassa puolen sentin siivuiksi, jotka olen kiehauttanut maustetussa vesitilkassa paistinpannulla. Sitten olen kierittänyt siivut ruiskorppujauhoissa ja paistanut kevyesti. Jos pihvin on ollut tarkoitus esittää kalaa, päälle tillisilppua ja muutama sitruunanviipale viereen.
Nyt petkutus paljastuu. Saankohan ikinä lapsiltani anteeksi?
Lähetä kommentti