Translate

Tunnisteet

lauantai 12. marraskuuta 2016

ONNEA KAIKILLE ISILLE, ISOISILLE JA ISOISOISILLE

💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
  Onnittelen huomisen Isänpäivän johdosta kaikkia Suomen isiä: Lastensa kanssa asuvia, kasvatti-isiä, sijaisisiä, lapsistaan vieraantuneita isiä, heistä vieraannutettuja isiä, aivan kaikkia isiä. Voin vain kuvitella viimeksi mainittujen tuskaa.
 Minulle, kuten monella muullakin, on kaksi isää. Hän, jonka kanssa olen saanut elämäni alkutaipaleen elää, ja se toinen, tuntematon. Haluan kiittää heitä molempia.
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
  Alla viimeinen tapaaminen kasvatti-isäni kanssa. Vuosi oli 1983. Aiemmin päivällä olin yrittänyt saada vaaria, joksi häntä tuolloin kutsuttiin, hakeutumaan sotaveteraanien kuntoutukseen. Täysin odottamatta vaari suuttui minulle. Se päivä kului painostavan ilmapiirin vallitessa.

182. luku (Romaanistani POSITIO 16093)
  "Myöhemmin illalla vaarin vatsaa ja rintaa korvensi rajusti. Rajummin, kuin hänen jokapäiväiset sappivaivansa. Hän oli harmaa kasvoiltaan. Hiki helmeili vaarin otsalla, hänen huohottaessaan;
-  Kirsti kipaisehan naapuriin ja soita taksi. Minun pitää päästä sairaalaan.
-  Minä menen, mamma lupautui höylisti, kätkien pelkonsa. Kirsti auttoi takin vaarin ylle. Halasi tätä tiukasti.
-  Tervetuloa takaisin täysin parantuneena, hän kuiskasi itseään rauhoitellen.
- Ei Kirsti. Minä en tule enää takaisin. He seisoivat siinä ovella pitkään toisiaan vasten nojaten.
- Pidä Kirsti mammasta huolta. Älä tappele sen kanssa. Se ihmispolo on saanut jo kärsiä tarpeeksi. Eivät sen puheet niin hulluja ole, kuin välillä kuulostaa. Ennen ihmiset joutuivat mukaan kaikenlaiseen vaaralliseen. 
- Isi rakas! Kirsti parahti käyttäen vaarista lapsuudenaikaista kutsumasanaansa. 
- Älä puhu noin! Tietenkin sinä tulet takaisin. Me tarvitsemme sinua.
- Ei Kirsti. En tule tällä kertaa. Minä näin sellaista unta, että muuten hyvästä ja vahvasta kengästä irtosi pohja kokonaan. Kyllä se on tämän pojan menoa nyt.  Molemmat purskahtivat itkuun. Kirstin itku oli lohdutonta. He eivät hävenneet kyyneleitään. Taksi saapui. Kirsi halasi vielä kerran vaaria. Talutti sitten odottavaan taksiin miehen, josta oli tullut hänen elämänsä tukipilari.
Lähetä kommentti