Translate

Tunnisteet

perjantai 18. marraskuuta 2016

MITÄ PÄÄLLE


Tuota joutuu hieman miettimään, kun risteily lähenee. Varmaan sitä jotain keksii. En ole muotitietoinen, enkä yleensä panikoi vaatteiden kanssa.

Tulee mieleen naistenlehden juttu, jossa oli listattu syitä, miksei naisen täyteen ahdetuista vaatekaapeista muka löydy päällepantavaa. En muista, menikö se ihan näin, mutta sinne päin kuitenkin.

1.  PÄÄMÄÄRÄTÖN SHOPPAILU
Ihanat löydöt eivät sovi yhteen entisten kanssa.

MINULLE  alennusmyynnit ovat olleet ainoa tapa ostaa vaatteita. Myös ihanat ihmiset lahjoittavat minulle vaatteita. Ne eivät aina ehkä sovi yhteen toistensa kanssa.

2. VIIMEISEEN MUOTITRENDIIN LANKEAMINEN
Trendit tulevat ja menevät. Ajaton malli kestää aikaa.

MINÄ en ole selvillä trendeistä.

3. LIIKAA PAINEITA
Odotukset asulle ovat liian korkealla.

MINUA, tällaista 68-vuotiasta mummelia, tuskin kukaan katsoo sillä silmällä.

4. AINA SAMAT VAATTEET PÄÄLLÄ
Jos vaatteet kyllästyttävät, kannattaa tarkastella kaapin sisältöä. Jos siellä on pelkkää sinistä, harmaata ja mustaa, ei ihme jos asun miettiminen puuduttaa.

MINULLA on ehkä liikaakin värejä.

5. PUUTTEET VAATEKAAPISSA
Jo parilla täydennyksellä olemassa olevat vaatteet sopivat yhteen. Tee invertaario ja mieti, mitä tarvitset.

MINUN on tehtävä invertaario ja mietittävä, mistä raaskin luopua.

6. EPÄSOPIVAT VAATTEET
Huonosti istuvat vaatteet on laitettava kiertoon tai vietävä muokattavaksi.

MINÄ olen pitänyt vain sellaiset, jotka tuntuvat päällä mukavilta.

7. SUUNNITTELUN PUUTE
Kiireessä on vaikea keksiä asua.

MINÄ olen vanhempana alkanut miettiä etukäteen, mitä laitan ylleni, kun on tärkeä meno. Kun kaikki toiminnot ovat hidastuneet, saattaa muuten tulla kiire.

8. VÄÄRÄ JÄRJESTYS
Kivojen asukokonaisuuksien kokoaminen onnistuu paremmin siististä vaatekaapista.

MINÄ sain ensimmäisen ikioman vaatekomeron 67-vuotiaana. Kuvittelin,  että siellä vallitsee järjestys, kunnes sain lahjaksi ja luin kirjan, Marie Kondron KON MARI, SIIVOUKSEN  ELÄMÄÄNMULLISTAVA TAIKA.

Minulla vaatteet roikkuvat henkarissa ja osa on viikattuna ulos vedettävissä koreissa. Marien mukaan vaatteille on vain kaksi säilytystapaa, tangolle ripustaminen tai hyllyille tai vetolaatikoihin taittelu. Tähän asti oikein. Mutta hän suosittelee ensisijaisesti taittelua. Tilan säästö ei hänen mukaansa ainoa etu. Varsinainen hyöty tulee siitä, että joudut ottamaan jokaisen vaatteen yksitellen käsiisi.
"Kun tunnustelet kangasta, sinusta virtaa siihen energiaa, jolla on siihen positiivinen vaikutus. Kun vaate taitellaan oikein, se suoristuu rypyt oikenevat ja samalla kangas vahvistuu ja elpyy. Taitteleminen on hoitamista ja ilmentää rakkautta ja kiitollisuutta siitä, miten nämä vaatteet ovat tukeneet elämäntyyliämme. Siksi meidän kannattaa taitella huolellisesti kaikessa rauhassa ja kiittää vaatteitamme siitä, että ne suojelevat kehoamme."

Enpä ole muistanut kiitellä vaatteita. Ehkä minäkin sitten joku päivä järjestän vaatekomeron, karsin pois liiat vaatteet ja taittelen loput Marien oppien mukaan. Hyvää viikonloppua.

Lähetä kommentti