Translate

Tunnisteet

maanantai 14. marraskuuta 2016

LONTOOSSA

London Eye on Thamesjoen
rannalla sijaitseva maailmanpyörä,
josta on huimat näkymät alas Cityyn
   Lontoossa olen ollut tasan kaksi kertaa. Toinen kerta oli kesällä neljä vuotta sitten. Paddingtonin asema ympäristöineen vaikutti minusta hyvin tutulta. Etenkin alla olevien kuvien hotelli veti minua puoleensa yhä uudelleen ja uudelleen. Lopulta minun oli asteltava sisään ja kysyttävä, oliko hotelli ollut olemassa jo 1950-luvulla. Sain kuulla, että oli, mutta eri nimisenä. Sen kuultuani sydän löi muutaman ylimääräisen lyönnin. Tiesin, että olin ollut täällä ennenkin.

74. LUKU 
(Romaani POSITIO 16093)

"Lontoolaisen hotellin aulassa oli ruuhkaa. Kaulat ojentautuivat kohti puhujaa.
- Shhhhh, kuunnellaan, mitä se sanoo.
- Te joudutte ylimääräiseen lääkärintarkastukseen, koska edellisissä suomalaissiirtolaisryhmissä on ilmennyt isorokkotapauksia. Tai ainakin epäilyjä. Parin lapsen epäillään sairastuneen. Perhe on karanteenissa. Toivotaan, että teidän ryhmänne pääsee jatkamaan matkaansa.
  Aikuiset nyökyttelivät vakavana päitään. Jotkut äidit hapuilivat lastensa käsiä omiinsa. Nämä tempoivat itseään vapaiksi.
- Muodostakaa jono, niin jaamme huoneet. Mahduttekin kaikki tähän hotelliin, kun teitä on näin pieni joukko. Lääkäri aloittaa huomenna tarkastukset. Täällä hotellilla. Otamme perheet tarkastukseen aakkosjärjestyksessä. Minä olen tarkastuksissa  mukana tulkkina.
  Kuuliaisesti väsyneet suomalaiset tottelivat tulkkinaista ja muodostivat jonon. Hitaasti jono luikerteli vastaanottotiskille.
- Are you Finn? Virkapukuun pukeutunut hymyilevä nainen tiskin takana tuijotti Kirstiä. Tämä katsahti hölmistyneenä virkailijaa.
- Ei minulla vielä ole finnejä, mutta Eskolan Ritvalla on, kun se on jo iso.
- Yes they are, tulkki oli ehättänyt avuksi. Virkailija ojensi, silmät ystävällisesti tuikkien, Kirstille kirjaa PEKKA TÖPÖHÄNNÄN SEIKKAILUT. Tulkki selitti, että sen oli jättänyt eteenpäin annettavaksi suomalainen lapsi, joka oli sen jo lukenut. 
 - Ei kai se vaan ollut sen isorokkoperheen lapsi?! Ettei vaan saada tartuntaa! 
Alma jäi ilman vastausta




Lähetä kommentti